Diskret matematikk

Eksempel på kongruensregning

Innhold: Regneeksempler - rett og slett.

Pedagogisk funksjon: Instruksjon, repetisjon.

Lengde: 15:31

Teknisk: Filmet med iPhone og mekket med Screenflow.

RSA i praksis

Innhold: En kryptolog forklarer hvordan RSA dukker opp i hverdagssurfing på nett.

Pedagogisk funksjon: Motivasjon. Videoen ble til i et øyeblikks inspirasjon da jeg skulle snakke med Kristian og lagt ut løsrevet fra forelesningene (den ble laget etter at vi hadde gått gjennom dette temaet).

Lengde: 04:08

Teknisk: Filmet med iPhone og mekket med Screenflow.

Intro til grafer og nabomatriser

Innhold: Videoene er en gjennomgang av noen av ukens temaer, basert på "vanlige" foiler.

Pedagogisk funksjon: Videoene ble brukt i stedet for forelesning. Jeg måtte ut og reise, og valgte å erstatte forelesningen med et opplegg bestående av disse videoene, foiler tilrettelagt for selvstudium, flervalgsoppgaver og utvalgte oppgaver fra boka.

Lengde: 11:23 og 10:55

Teknisk: Filmen er skjermopptak, laget på samme måte som videoene under, men denne gangen tegner jeg på forelesningsfoiler.

Russels paradoks og stopproblemet (the Halting Problem)

Innhold: Videoene gir kjappe framstillinger av to temaer i pensum.

Pedagogisk funksjon: Videoene ble brukt i forelesning. Dette er ikke sentrale temaer, men mer type orienteringsstoff. Det var dermed greitt å kunne gjøre framstillingen ganske raskt og litt ekstra underholdene.

Lengde: 3:24 og 4:49

Teknisk: Filmen er skjermopptak, laget på samme måte som videoene under.

Induksjonsbevis

Innhold: Eksempel på gjennomføring av et induksjonsbevis.

Pedagogisk funksjon: Videoen ble laget og lenket til fra LMS'et vårt uten noe mer - jeg oppfordret ikke studentene til å se på dem men ville heller se hvordan de valgte å bruke den. Morsomt nok har denne videoen flest visninger av alle på YouTube (i skrivende stund), med en stor topp rundt tidspunktet der jeg la den ut.

Lengde: 7:33

Teknisk: Filmen er skjermopptak, alt er forberedt og tegnet i Photoshop ved hjelp av tegnebrett. Grunnen til at jeg har brukt Photoshop er rett og slett at det er programvare jeg har og behersker, det finnes mye annen programvare som kunne gjort samme jobben. Deretter redigert fort og brutalt i Screenflow.

Rasjonale tall

Innhold: En introduksjon til rasjonale tall tilpasset til vårt pensum. Det blir gitt oppgaver i løpet av videoen.

Pedagogisk funksjon: Videoen ble brukt som forberedelse til en forelesning. En oppgave gitt i videoen ble da oppstarten av forelesningen. Den vil også passe som repetisjon av temaet senere.

Lengde: 8:47

Teknisk: Filmen er skjermopptak, alt er forberedt og tegnet i Photoshop ved hjelp av tegnebrett. Grunnen til at jeg har brukt Photoshop er rett og slett at det er programvare jeg har og behersker, det finnes mye annen programvare som kunne gjort samme jobben. Deretter redigert fort og brutalt i Screenflow.