Laget av: Anette
Pedagogisk funksjon: Videoene ble brukt i forelesning. Dette er ikke sentrale temaer, men mer type orienteringsstoff. Det var dermed greitt å kunne gjøre framstillingen ganske raskt og litt ekstra underholdene.
Lengde: 3-5 minutter.
Teknisk: Filmen er skjermopptak.
Vanskelighetsgrad: Middels.
Tid å lage totalt: 1-2 timer pr. video.
Krav til forberedelser: Litt planlegging og forberedelser av foiler i et tegneprogram.
Ting å tenke på for å lykkes: Lydkvalitet (ikke for mye støy i rommet, gjerne mikrofon), og å få en god miks av fagstoff og underholdning. Det hjelper å faktisk ha lyst til å framstille stoffet på en morsom måte, jeg laget disse videoene rett og slett fordi jeg fikk lyst. Jeg liker også den personlige vinklingen, dvs. at jeg tar utgangspunkt i navngitte personer som baler med matematiske dilemmaer.
Eksempel: Her er to eksempler på videoer som gir kjappe framstillinger av temaer i pensum. Det er brukt håndlagde illustrasjoner som bidrar til å gjøre innholdet mindre "tørt".
- Russels paradoks (http://youtu.be/BOtV7pkgRTI)
- Stopproblemet (http://youtu.be/sGoNxOKVQzg)